To je vprašanje s katerim se vedno pogosteje srečujejo podjetja. Različne izkušnje, možne pristope in katere so najpogostejše napake podjetij pri uvajanju UI v poslovanje, vam predstavljamo v intervjuju z Lino Ademovič Kumer, direktorico podjetja Commito, ki ima izkušnje z integracijo UI v slovenska podjetja.
Kako so po vašem mnenju slovenska podjetja pripravljena na uvajanje UI v svoje poslovanje? Ali so kakšne razlike med podjetji glede na njihovo velikost?
Praktična uporaba umetne inteligence je še vedno problematična, podjetja so nesigurna, in čakajo, da vidijo praktične primere pri drugih podjetjih in se tako naučijo na napakah in težavah drugih, preden jih vzamejo na svoja pleča. Je pa dejstvo, da večja slovenska podjetja vse bolj prepoznavajo pomen uvajanja uporabniške izkušnje v svoje poslovanje. Večja podjetja so pogosto bolje opremljena za integracijo UI v svoje poslovanje, saj imajo običajno večje ekipe, specializirane za oblikovanje uporabniških vmesnikov in uporabniških izkušenj. Naše podjetje, v tem trenutku, s ProSol tehnologijo, razvija integracijo UI v dve večji slovenski podjetji, telekomunikacijsko in zavarovalniško, v katerih vse bolj prepoznavajo, da je to prava in neizogibna pot razvoja. Pomembno je tudi omeniti, da je stopnja pripravljenosti na uvajanje UI odvisna tudi od panoge in specifičnih ciljev posameznega podjetja.
Se pa manjša in srednja podjetja, odvetniki in fizične osebe vedno bolj poslužujejo naše aplikacije AI KRPAN, ki daje pravne odgovore na vsa pravna vprašanja in temelji a celotni slovenski pravni zakonodaji.
Kakšne so vaše izkušnje z uvajanjem UI v slovenska podjetja? Ali katera gospodarska branža posebej pozitivno izstopa pri tem?
Majhna in srednje velika podjetja so pri uvajanju UI v svoje poslovanje manj fleksibilna zaradi omejenih virov in strokovnega znanja na tem področju. Potrebujejo več časa za spremembe zato jih, na različne načine in sistematično ozaveščamo o prednostih UI. Vendar pa tudi ta podjetja že sledijo večjim korporacijam. Uvajanje kakršnihkoli sprememb doživi v začetni fazi upor, zato je ključnega pomena razumevanje vodstva do implementacije UI v podjetje ter ustrezno izobraževanje o UI. S konkretnimi primeri in rešitvami poskušamo kompetentne posameznike v podjetjih čim bolje seznaniti in jih s tem usmeriti na pravo pot razvoja.
Glede na podatke, v Sloveniji izstopajo panoge, kot so informacijska tehnologija, telekomunikacije, zavarovalništvo, farmacija, inovativne storitve, finančne storitve in druge. Te panoge imajo pogosto večjo usmerjenost v digitalne tehnologije in uporabniško izkušnjo, kar vodi v boljše sprejemanje UI rešitev.
Podatek, da je Facebook potreboval 10 mesecev, da je dobil milijontega uporabnika, prva aplikacije UI pa samo 5 dni, lahko sklepamo, da časa, kdaj bomo pristopili k implementaciji UI v svoje podjetje, ni. Potrebno je pristopiti takoj in to postopoma.
Ali lahko navedete najpogostejše napake podjetij pri uvajanju UI v podjetja, s katerimi se srečujete in kako se jim naj podjetja izognejo?
Uvajanje UI v podjetja je kompleksen proces, ki se lahko spopada s številnimi napakami. Nekaj najpogostejših napak in načinov kako se jim podjetja lahko izognejo:
- Slaba raziskava trga: Ena najpogostejših napak je, da podjetja ne vlagajo dovolj časa in truda v raziskavo potreb in želja njihovih uporabnikov. Podjetja bi morala redno izvajati raziskave trga, analizirati povratne informacije uporabnikov in slediti trendom v panogi.
- Preveč kompleksen UI: Pretirano zapleten uporabniški vmesnik lahko uporabnike zmede in odvrne od storitve. Redno izvajajte preizkuse uporabnosti, da preverite, ali je UI preprost za razumevanje in uporabo.
- Neupoštevanje konsistentnosti: Neupoštevanje konsistentnosti v oblikovanju UI lahko vodi v zmedo in frustracijo uporabnikov. Če se elementi vmesnika, kot so gumbi, meniji in ikone, razlikujejo na različnih straneh ali napravah, lahko to zmede uporabnike, zato uporabite enotno oblikovanje vmesnika.
- Neupoštevanje odzivnosti: V današnjem času je ključno, da je uporabniški vmesnik odziven na različne naprave in zaslone. Neupoštevanje odzivnosti lahko negativno vpliva na uporabniško izkušnjo in zadovoljstvo zato zasnujte odziven UI, ki se prilagaja različnim napravam in zaslonom, vključno z mobilnimi telefoni, tablicami in namiznimi računalniki.
- Slabo testiranje uporabnosti: Testiranje uporabnosti je ključen korak pri razvoju UI, vendar ga nekatera podjetja pogosto prezrejo ali opravijo na nezadosten način. Brez ustreznega testiranja uporabnosti lahko podjetja spregledajo težave v uporabniški izkušnji, ki lahko vplivajo na kakovost izdelka ali storitve.
Zelo pomemben vidik je zagotovo varstvo zaupnih podatkov in pa osebnih podatkov, zato morajo uporabniki izbrati kredibilnega partnerja, ki dosega najvišje stopnje varnosti podatkov. V našem podjetju zadoščamo vsem standardom GDPR prav tako pa imamo tehnologijo, s katero, prilagojeni model umetne intelligence, integriramo na lokalni server, kar pomeni da ne prihaja do nikakršnega iznosa podatkov.
Z izogibanjem pogostih napak in z izbiro kredibilnega partnerja lahko podjetja ustvarijo boljše uporabniške izkušnje in dosežejo večje zadovoljstvo uporabnikov. V našem podjetju polagamo veliko pozornost fazi testiranja, rešujemo dileme, ki se pojavljajo in s tem izboljšujemo uporabniško izkušnjo.
Kaj svetujete podjetjem, kako naj učinkovito pristopijo k uvajanju UI v svoje poslovanje?
Najprej najdite partnerja z znanji in izkušnjami, kar je neprecenljivo. Komercialna uporaba umetne inteligence je razmeroma mlada, vendar se hitro razvija. Zgolj tehnologija ni dovolj. Potrebno je razviti interna znanja, pridobiti nove zaposlene z novimi znanji, preoblikovati notranje procese, spremeniti kulturo v podjetju, zagotoviti kakovostne podatke in še bi lahko naštevali. Naslednje priporočilo je, da takšnega partnerja poiščete čim prej, ker se vse več podjetij zaveda strateškega pomena umetne inteligence, in bo vedno težje priti do pravih strokovnjakov. Za samo implementacijo UI je pomembno, da jasno določite cilje podjetja, potrebe uporabnikov, v ta namen morate tudi temeljito raziskati vašo ciljno skupino uporabnikov. Potem se lotite oblikovanja modela UI. Ko imate razvit prvi model UI ga testirajte na manjšem številu uporabnikov, da lahko s povpratnimi informacijami dosežete optimalno uporabniško izkušnjo modela UI za svoje podjetje.
Z uvajanjem UI v podjetje začnite postopoma, korak za korakom. Razumevanje umetne inteligence danes, je ključ do uspeha v prihodnosti.
Odklonilni odnos do implementacije UI ni pravi način. Vprašati se je treba: »Kako lahko to uporabim, da si bom olajšal proces dela?” ali »Kako mi lahko UI pomaga? S takšnim pristopom bomo sprejemali prave odločitve.
Kaj ponuja vaše podjetje oziroma kakšne programe ste razvili?
Podjetje Committo ponuja trgu 3 aplikacije.
AI Krpan, ki daje odgovore na vsa pravna vprašanja. Odgovore črpa iz celotne veljavne slovenske zakonodaje in sodne prakse. Priporočljivo je, da uporabniki zastavljajo čim bolj jasna in ne preveč kompleksna vprašanja, saj bo tako tudi odgovor kvalitetnejši. Uporabniki te aplikacije so fizične osebe v 30%, ostalo so odvetniki, pravne pisarne, podjetja in drugi.
ProSol – gre za prilagojene rešitve uporabnikom na vseh področjih delovanja podjetja ali ustanove. Aplikacija je namenjena tako podjetjem kot javnemu sektorju.
LexEU, ki daje odgovore na vsa pravna vprašanja. Odgovore črpa iz obstoječe zakonodaje držav, članic EU. Trenutno aplikacija zajema celotno zakonodajo Avstrije, Hrvaške ter pravo EU, za ostale države je dokumentacija v pripravi.