Helena Hošpel je predsednica Regijskega sveta poslovnih žensk in podjetnic Štajerske gospodarske zbornice (RS PŽP). Z njo smo se pogovarjali o izzivih sodobnih podjetnic in njenem videnju vodenja tega regijskega sveta. Povedala je veliko zanimivega.
1. Gospa Hošpel ste predsednica tega sveta, kakšne so vaše izkušnje pri tem delu?
Pri tem delu pridobivam veliko novih izkušenj, za katere sem neizmerno hvaležna. Kajti, podjetnice, s katerimi sodelujem, se razlikujejo glede na njihovo poslovno ozadje, osebnostne lastnosti, pričakovanja in v končni fazi tudi glede na ekonomsko okolje, v katerem delujejo in ravno to je tisto, kar moje delo neizmerno bogati. Vendarle pa lahko izpostavim nekaj konkretnih izkušenj in sicer še vedno nas preseneča, da se številne podjetnice srečujejo s patriarhalno strukturo, kjer še vedno tu in tam vzklije kakšen stereotip glede ženskih voditeljic. Prav tako še vedno zasledimo, da obstaja diskriminacija pri zaposlovanju, napredovanju in plačilu. Kar pa je najizrazitejše in bo ostal izziv za vse generacije, pa je usklajevanje poslovnih obveznosti z družinskimi ter nenehnim prizadevanjem za doseganje ravnovesja med tema dvema.
Moje izkušnje iz preteklosti in seveda tudi sedanjosti pa potrjujejo že znano, da je mreženje in povezovanje lahko ključ do dobre medsebojne podpore, mentorstva in ustvarjanja kakovostnih poslovnih priložnosti.
2. Ali vam vaše profesionalno znanje in izkušnje v psihoterapiji ter svetovanju pomagajo pri soustvarjanju aktivnosti RS PŽP?
Z gotovostjo lahko trdim, da mi pomaga. Kajti, s tem znanjem lahko pomagam podjetnicam pri gradnji močne samopodbe in samozavesti, kar je ključno za uspešno vodenje podjetja. Prav tako jim nudim podporo pri razumevanju preživetih ali pa žal še živih stereotipov ter notranjih prepričanj, ki jih lahko omejujejo pri razvoju. Prav tako je danes pomembno imeti znanje ali pa psihološko podporo, kadar se znajdemo v preobilici stresa in različnih pritiskov. Vsled tega lahko podjetnicam pomagam pri razvoju in izboljšanju komunikacijskih veščin, kar pa je seveda ključno za uspešno vodenje in sodelovanje s sodelavci, strankami in poslovnimi partnerji. Navsezadnje je pomembno, da imamo pri sebi razvit tudi dober emocionalni management, saj s tem bolj razumemo in gradimo sebe, prav tako pa lažje razumemo stranke in se bolj suvereno lotevamo trženja svojih izdelkov ali storitev. Veliko dobrih poslovnih odnosov namreč nastane ravno zaradi dobrih oziroma kvalitetnih odnosov in delo na sebi je zagotovo prvi korak do le-teh.
3. Ali bi želeli pri delovanju RS PŽP kaj spremeniti, s čim nadgraditi, dopolniti?
Idej je seveda veliko, ostati pa moramo v okviru danih možnosti. Zadnje, še najbolj žive ideje so v smeri (krožnega) mentorstva, kjer bi si članice med seboj nudile podporo in na nek način nadgrajevale svoje zgodbe. V kolikor bi bilo delovanje neomejeno v več pogledih, pa bi zagotovo šli v smeri, da bi se vključevalo predstavnice ženskih podjetnic iz različnih panog in bi se tako zagotavljal širok spekter izkušenj in perspektiv. Še bolj bi želela krepiti mreženje in povezovanje, pripravila še več dogodkov, konferenc in seminarjev, na katerih bi se lahko podjetnice mrežile in tako razvijale ključne veščine, ki so potrebne za vsakdanje in poslovno življenje. V mislih imam različna področja, npr. vodstvene veščine, komunikacijske spretnosti, finančna opismenjevanja, trženje, upraba umetne inteligence idr. S tovrstnimi usposabljanji se namreč krepi naša samozavest, znanje in sposobnosti za uspešno vodenje podjetja.
Če pa sem lahko še malo pogumna, bi si zagotovo želela sodelovanje še z drugimi organizacijami, s katerimi bi ustvarjali partnerstva, npr. startupi, inkubatorji, izobraževalnimi ustanovami in drugimi mrežami podjetnikov. Ni dovolj, da se mrežimo samo med seboj, potrebno se je povezati tudi z drugimi.
4. Ali se potrebe in pričakovanja članic RS PŽP, kot tudi sicer poslovnih žensk v Sloveniji v zadnjih letih, kaj spreminjajo? Če ja, kaj bi izpostavili?
Se spreminjajo in tudi prav je tako. To nas žene naprej. Vse večja pričakovanja so na področju nudenja mentorstva in podpore. Od nas se pravzaprav pričakuje, da bomo v tej smeri aktivni in to je tudi v prvotnem planu aktivnosti za naslednji dve leti. Članice pričakujejo, da bomo kot Štajerska gospodarska zbornica podpora pri pridobivanju konkretnih priložnosti, mišljeno v smeri omogočanja konkretnih poslovnih priložnosti, povezovanju s ključnimi poslovnimi partnerji, sodelovanju pri projektih ter pridobivanju finančnih virov. Prav tako se današnje generacije podjetnic zavedajo pomena aktivnega vplivanja na politiko in zakonodajo. Od nas se pričakuje, da bo regijski svet vključen v lobiranje za politične spremembe, ki podpirajo žensko podjetnišvo in spodbujajo enakost spolov v podjetništvu.
Te spremembe kažejo na to, da članice ženskih poslovnih svetov želijo vedno bolj aktivno, vsestransko in relevantno delovanje, ki jim omogoča resnično rast, razvoj in učinkovito zagovarjanje njihovih interesov.
5. Nedavno ste obiskali Center poslovnih žensk v Celovcu. Ali so izzivi poslovnih žensk v Avstriji drugačni kot pri nas v Sloveniji?
Obisk Centra poslovnih žensk v Celovcu je bil nepozabna izkušnja, predvsem v smislu prejetega poguma. Da se da. Da je možno izpeljati vse, kar si zastavimo. Ampak, da je potrebno vztrajati. Npr. njihov model mentorstva traja in nastaja že več kot 15 let in še vedno ostaja prostor za spremembe in izboljšave le-tega.
Kar se pa tiče izzivov poslovnih žensk v Avstriji je pa tako, da se srečujejo s podobnimi izzivi, le da jih, za naš občutek, bolje obvladujejo. Razumeti moramo, da se tudi pri njih pojavljajo specifični izzivi glede na individualne okoliščine in panoge poslovanja ženskih podjetnic. Tudi sosedje imajo izzive povezane z birokracijo, trgom dela, konkurenco, spolnimi stereotipi itd.
6. Je kaj takega, kar bi radi posebej izpostavili ali pa vas je prijetno presenetilo pri vodenju RS PSŽ?
Izpostaviti želim kar nekaj točk, ki so se me še posebej dotaknile. In sicer, vedno znova sem presenečena nad izjemnimi sposobnostmi, strokovnostjo in inovativnostjo poslovnih žensk. Mnoge članice namreč izkazujejo izjemne vodstvene veščine, sposobnost reševanja problemov in ustvarjalne pristope k reševanju izzivov. A vendarle, kljub že osvojenemu znanju, se zavedajo, da se je to potrebno učiti znova in znova. Prav tako smo lahko kot družba ponosni koliko podpore so članice pripravljene nuditi druga drugi in s tem soustvarjati dobra poslovna okolja. Veliko članic ima neverjetno aktualno znanje o ekoloških in trajnostnih načinih delovanja in se zanimajo za politično situacijo v državi in Evropi, kar je zagotovo neizbežno, če želimo ohranjati kvalitetno poslovno okolje.
Iz vsega naštetega pa seveda lahko poudarim, da me pri vsem še najbolj fascinira ženska kreativnost in prilagodljivost. Poslovne ženske so znane po svoji kreativnosti in prilagodljivosti pri soočanju s spremembami in izzivi. In to so lastnosti, ki bodo zagotovo poganjale svet ženskega podjetništva še dolga leta.
Vse podjetnice, članice ŠGZ, ki še niste članice našega Regijskega sveta PŽP, je tukaj povezava do prijavnice RS PŽP – https://www.stajerskagz.si/o-sgz/regijski-sveti/