19. januarja je na ŠGZ potekala delavnica o obračuni plač napotenim delavcem v tujino po 1.1.2024. Obravnavana tematika se je nanašala na pravni, socialni in davčni vidik napotovanja.
Delavcu, ki je napoten na delo v Slovenijo, je delodajalec dolžan zagotoviti osnovne pravice, ki izhajajo iz delovnega razmerja, po predpisih RS in po določbah kolektivne pogodbe na ravni dejavnosti, če je to za delavca ugodneje.
Položaj napotenih delavcev ureja Direktiva 96/71/ES o detaširanih delavcih, ki določa, da se za detaširane delavce štejejo delavci, ki za določen čas opravljajo dela v državi članici, ki ni njihova matična država, v kateri običajno delajo.
Ključne novosti:
Plačilo za delo pri napotenih delavcih vključuje vse sestavne dele plačila za delo, ki so obvezni po zakonodaji države napotitve in določeni v nacionalnih zakonih ali drugih predpisih, kolektivnih pogodbah in splošno uporabnih arbitražnih odločbah.
Plačilo za delo pogosto ne vključuje samo minimalne plače, temveč tudi druge elemente, kot so nagrade ali dodatki (npr. božičnica) ali dodatek za delovno dobo. Države članice morajo pregledno navesti različne elemente plače na svojem ozemlju. Te elemente, če so določeni z zakonom ali splošno veljavnimi kolektivnimi pogodbami, je treba upoštevati pri plačevanju napotenih delavcev.
Države članice objavljajo informacije o pogojih za zaposlitev v skladu z nacionalnim pravom na enotnem uradnem nacionalnem spletnem mestu, vključno s sestavnimi deli plačila za delo.
Države članice poskrbijo, da so informacije na enotnem uradnem nacionalnem spletnem mestu točne in posodobljene. Komisija na svojem spletnem mestu objavi naslove enotnih uradnih nacionalnih spletnih mest (https://europa.eu/youreurope/citizens/work/work-abroad/posted-workers/index_sl.htm)
Z davčnega vidika ni pomembno ali gre za napotene delavce na delo v tujino, za katere delodajalec pridobi potrdilo A1 po 12. ali 13. členu Uredbe ES 883/2004 oziroma ali gre za napotene delavce na delo v tretje države.
Pri davčni obravnavi napotenih delavcev moramo vedno izhajati iz vsebinske presoje konkretne situacije. Davčna obveznost posamezne fizične osebe je odvisna od njenega statusa za namene obdavčitve lahko je rezident ali nerezident za davčne namene.
Kadar delodajalec izplačuje napotenemu delavcu dohodek iz zaposlitve na podlagi delovnega razmerja, sklenjenega v Sloveniji, gre za dohodek iz zaposlitve, ki ima vir v Sloveniji.
Z dnem uveljavitve novega ZČmIS-1 je prenehala veljati določba drugega odstavka 144. člena ZPIZ-2. Na tej podlagi so le določeni napoteni delavci (po 12. členu Uredbe 883/2004, ki so bili zavarovani na zavarovalni podlagi 002) plačevali prispevke za pokojninsko in invalidsko zavarovanje od nižje osnove (primerljive plače v Republiki Sloveniji).
Za izplačila plače za obdobje od vključno januar 2024 dalje se tako tudi za napotene delavce na delo v tujino (velja tako za napotitev po 12. ali 13. členu Uredbe (ES) 883/2004 kot tudi napotitev v tretje države) v osnovo za obračun in plačilo prispevkov všteva celotna izplačana plača (plača oziroma nadomestilo plače ter drugi prejemki na podlagi delovnega razmerja, vključno z bonitetami ter povračili stroškov v zvezi z delom, izplačanimi v denarju, bonih ali v naravi), torej tudi tisti del plače, ki jo delavci prejmejo izključno samo zaradi napotitve na delo v tujino.
S 1. 1. 2024 Pravilnik o obrazcih prijav podatkov o pokojninskem in invalidskem ter zdravstvenem zavarovanju, zavarovanju za dolgotrajno oskrbo, zavarovanju za starševsko varstvo in zavarovanju za primer brezposelnosti ureja prenehanje veljavnosti zavarovalne podlage 002, namenjene zavarovanju napotene osebe v vse države sveta (v države, za katere glede napotitev veljajo predpisi EU, v države, s katerimi ima Republika Slovenje sklenjene bilateralne sporazume o socialni varnosti ter v tretje države).
Delodajalci za obdobja od vključno 1. 1. 2024 dalje ne morejo več vlagati prijav na zavarovalno podlago 002, novi ZČmIS-1 pa prijave na zavarovalno podlago 002 po uradni dolžnosti ne predvideva več.
Nova prijava v zavarovanje po zavarovalni podlagi 002 ni več dovoljena in mogoča, če je oseba napotena na delo v drugo državo od vključno 1. 1. 2024 dalje. Dovoljena je le še v primeru, če gre za urejanje obveznega socialnega zavarovanja na podlagi napotitve delavca, če je bil začetek te napotitve pred 1. 1. 2024.
Osebe, ki imajo zavarovanje urejeno po zavarovalni podlagi 002 (ker je bil začetek napotitve delavca pred 1. 1. 2024), ostanejo prijavljene na tej zavarovalni podlagi tudi po 1. 1. 2024, vendar najdlje do izteka pogojev (tj. do prenehanja napotitve delavca, zaradi katere je bila urejena zavarovalna podlaga 002). Po prenehanju napotitve se v postopku odjave iz obveznih socialnih zavarovanj (postopek M-2) z dnem prenehanja napotitve uredi odjava iz zavarovalne podlage 002 in v postopku prijave v obvezna socialna zavarovanja (postopek M-1) z naslednjim dnem uredi prijavo na ustrezno zavarovalno podlago iz naslova delovnega razmerja (npr. 001, 013 itd.).
Po 1. 1. 2024 v postopku spremembe podatkov o obveznih socialnih zavarovanjih (postopek M-3) še vedno ostane zahtevano tudi sporočanje sprememb podatkov o zavarovanju, ki se nanašajo na aktivna zavarovanja na zavarovalni podlagi 002 (npr. sporočanje spremembe podatkov o vrsti izobrazbe, vrsti invalidnosti) razen, če bi šlo za urejanje sprememb podatkov zavarovanja v Rubrikah 21 (številka enotnega dovoljenja) in 22 (iztek zavarovalnih pogojev), pri čemer bi se hkrati v Rubriki 13 kot vzrok spremembe izbrala šifra 06 (sprememba in popravek podatkov v rubriki 22 na podlagi predloženega potrdila o pravočasno vloženi prošnji za podaljšanje dovoljenja). Razlog: oseba, za katero o prošnji za podaljšanje dovoljenja še ni bilo pravnomočno/dokončno odločeno, ne sme biti napoteni delavec in zato tudi ne more imeti več urejenega zavarovanja na zavarovalni podlagi 002. V tem primeru mora delodajalec delavca – tujca, ki nadaljuje delo na podlagi potrdila o pravočasni vlogi za podaljšanje enotnega dovoljenja za prebivanje in delo oziroma dovoljenja za začasno prebivanje, odjaviti iz zavarovalne podlage 002 in prijaviti na ustrezno zavarovalno podlago iz naslova delovnega razmerja.