Socialni partnerji bodo v petek, 8. novembra, na seji Ekonomsko-socialnega sveta (ESS) prvič razpravljali o uvedbi stalne sheme skrajšanega delovnega časa, ki bi podjetjem omogočila ohranjanje delovnih mest v primeru nepredvidenih okoliščin. Minister za delo Luka Mesec je poudaril, da bo v razpravi osrednja pozornost namenjena temu, kako shemo smiselno uporabiti po posameznih panogah.
Na nedavni novinarski konferenci je minister Mesec pojasnil, da ministrstvo shemo pripravlja že od poletja. Ta ukrep naj bi zagotavljal prilagodljiv delovni čas za ohranitev zaposlenosti v kriznih obdobjih. Med pandemijo covida-19 so podobne sheme po Evropi rešile okoli 18 milijonov delovnih mest, zato so po njegovem mnenju dober zgled, kako takšne ukrepe uspešno načrtovati.
Predlog zakona trenutno vključuje tri ključne pogoje, ob katerih bi država aktivirala shemo: splošna recesija z rastjo brezposelnosti, naravne nesreče ali epidemija. “V teh primerih bo država pomagala podjetjem s subvencijami za skrajševanje delovnega časa, da bi se izognili odpuščanju zaposlenih,” je dejal Mesec.
Mesec je izpostavil, da bo s socialnimi partnerji potrebno preučiti možnosti za panožno uporabo sheme, kar bi omogočalo aktivacijo že ob pojavu krize v določenem sektorju, ne le v primeru splošne recesije. Kot primer tveganja je navedel dogajanje v nemški avtomobilski industriji, ki bi lahko vplivalo tudi na Slovenijo. “Nemčija je naš največji izvozni trg, zato bi tamkajšnja kriza žal vplivala tudi na nas,” je dejal Mesec in zagotovil, da bo vlada naredila vse za omilitev teh posledic ter ohranitev delovnih mest.
Predstavniki slovenske avtomobilske industrije prav tako podpirajo uvedbo sheme skrajšanega delovnega časa, saj pričakujejo, da bodo takšni ukrepi pomagali ohraniti zaposlenost ob morebitnih nihanjih v povpraševanju. Nemška avtomobilska industrija se trenutno sooča z izzivi, kot so povečana konkurenca kitajskih električnih vozil, sankcije proti Rusiji, cenovna vojna na trgu električnih vozil in upad povpraševanja na Kitajskem.
Sredi oktobra sta se o stanju v avtomobilski industriji s predstavniki slovenskega avtomobilskega sektorja pogovarjala tudi predsednik vlade Robert Golob in gospodarski minister Matjaž Han. Srečanje je sledilo odločitvi podjetja Mahle iz Šempetra pri Gorici, ki bo ukinilo več kot 600 delovnih mest.