Obveščamo vas, da je znotraj Ministrstva za kulturo v pripravi predlog Zakona o medijih (ZMed-1).
V nadaljevanju navajamo nekatere spremembe in dopolnitve, ki jih predvideva predlog ZMed-1:
- Medijsko lastništvo in omejevanje koncentracije
- Predlaga se poseben postopek za presojo medijske koncentracije, v katerem bo regulator presojal tudi vplive koncentracije na medijski pluralizem (20. člen ZMed-1).
- Prepovedana bo koncentracija, ki bistveno ogroža javni interes na področju medijev.
- Koncentracijo v medijih bo potrebno priglasiti Javni agenciji za varstvo konkurence (AVK) skladno z Zakonom o preprečevanju omejevanja konkurence, če:
- je letni promet, ustvarjen z izdajanjem medijev, prevzetega podjetja skupaj z drugimi podjetji v skupini v predhodnem poslovnem letu v RS presegel 500.000,00 eurov;
- dve ali več neodvisnih podjetij ustanovi skupno podjetje, ki opravlja vse funkcije samostojnega podjetja z daljšim trajanjem, in se dejavnost ustanovljenega podjetja nanaša na izdajanje medija ter jo je podjetje dolžno priglasiti v skladu z ZPOmK-2.
- Državna pomoč
- Državna pomoč se ne bo nanašala le na sofinanciranje programskih vsebin, temveč tudi na nastanek zagonskih medijskih podjetij, projekte za razvoj novih znanj/produktov, subvencioniranje distribucijskih poti do uporabnikov ter digitalni prehod medijev (14. člen ZMed-1).
- Četrti odstavek 14. člena Zmed-1 določa kateri subjekti finančne podpore ne bodo mogli pridobiti, med drugim določa:
- izdajatelji, ki so pod neposrednim/posrednim prevladujočim vplivom, posamično ali skupaj RS, samoupravnih lokalnih skupnosti in drugih oseb javnega prava ali političnih strank,
- izdajatelji, katerih mediji so v večinskem deležu že financirani iz drugih javnih sredstev;
- izdajatelji, ki nimajo izpolnjenih obveznosti (pravne, finančne, pogodbene) do financerja in njegovih posrednih proračunskih uporabnikov.
- Državno oglaševanje
- Naročniki državnega oglaševanja bodo morali do konca februarja tekočega leta pripraviti in javno objaviti pregled izvedenih oglaševalskih kampanj za preteklo leto, ki vključuje podatek o obsegu finančnih sredstev za posamezno oglaševanje.
- Naročniki državnega oglaševanja bo moral pridobiti soglasje Vlade RS za izvedbo oglaševalskih kampanj, katerih vrednost presega 50.000 eurov z DDV.
- Umetna inteligenca
- Vsebine, pri katerih so bili uporabljeni sistemi generativne umetne inteligence, se bodo morale jasno prepoznati in se posebej ločiti od drugih programskih vsebin medija (49. člen Zmed-1).
- Vsaka programska enota (npr. članek, prispevek), pri kateri bo uporabljena umetna inteligenca bo morala biti na začetku in na koncu označena s sistematiziranimi oznakami.
- Uporaba sistemov umetne inteligence za globoko potvarjanje vsebin (t. i. deep fake) v medijih je prepovedana (50. člen Zmed-1).
Z namenom, da se v postopek sprejemanja zakonodaje vključi stališča članov GZS in pridobi tudi dodatne predloge, vas prosimo za posredovanje predlogov k priloženemu zakonu.
Vaše morebitne pripombe in predloge k predlogom nam lahko posredujete do 22. januarja 2024 na naslov: pravnasluzba@gzs.si.